Sunday, September 30, 2012

Afwikkelen defecte uitgangstrafo


Nadat de trafo een aantal dagen in de wasbenzine heeft gelegen is de meeste teer al opgelost of makkelijk te verwijderen. De buitenste lagen papier zijn makkelijk te verwijderen en de wikkelingen van koperdraad zijn nu zichtbaar. Dit zijn de primaire wikkelingen met koperdraad van  0.1 mm diameter.

Close up van de trafo spoel. De 3 soldeerpunten rechts zijn van de primaire kant. De primaire kant bestaat uit 2 spoelen in serie. Zoals je aan de bovenkant kan zien is er eerst een dikker draad aan het soldeerpunt en aan dat dikkere draad wordt vervolgens het dunne koperdraad op gesoldeerd. De dikkere draad wordt afgeschermd met dikker wikkelpapier en daar over heen gewoon de koperdraad wikkelingen. Het dikkere wikkelpapier voorkomt beschadigingen aan het koperdraad.

Het afwikkelen van de spoel doe ik met de hand in mijn wikkelmachine. Ik heb de motor los gekoppeld en trek voorzichtig met de hand aan de koperdraad. Bij het afwikkelen brak het draad een paar keer. Dit was een zwakke plek of misschien zelfs al een breuk.

Na een uurtje of 2 was de spoel helemaal afgewikkeld en stond de teller op 3586. Met 3496 windingen voor de eerste primaire spoel en 90 windingen voor de tweede primaire spoel. De 3496 windingen vind ik beetje een raar getal. Ik vermoed dat het er 3500 zouden moeten zijn. Het wikkelen gebeurde in 1950 met de hand op een vergelijkbare wikkelmachine. Mensen houden nu eenmaal van mooie ronde getallen en daarom kan ik met niet voorstellen dat er 3496 windingen moesten worden gemaakt. Die 4 extra windingen kan het verschil namelijk niet maken. Ik vermoed dat de wikkelaar in de fabriek er een paar vergeten is of heeft gesmokkeld. (of de fout ligt bij mij of mijn teller).

Zie hier het slagveld van het afwikkelen. Een enorme bol koperdraad en restanten van het wikkelpapier.

En een hele berg wikkelpapier

De spoelhouder heb ik eerst weer in de wasbenzine laten een nachtje laten "weken" om de restanten teer te verwijderen. Op de foto zie je het schoon gemaakte resultaat. De primaire kant is nu volledig verwijderd  en de secundaire wikkelingen zijn nu goed zichtbaar . Deze wikkelingen zien er goed uit. Het draad is ook veel dikker draad, namelijk 0.5 mm diameter. De kans is veel kleiner dat hier onderbrekingen inzitten. Ook vermoed ik dat de isolatie laklaag op het koperdraad veel dikker is dan dat van de dunne koperdraad gebruikt voor de primaire kant.
Bovenstaande is een deel van het schema van de BX594A met de uitgangstrafo.  De spoelen S47, S48, S49, S50 en S55 vormen de secundaire kant van de trafo. Ik heb de weerstand van de 5 spoelen proberen te meten en kwam op de volgende waarden: S47 = 0.113 ohm, S48 = 0.650 ohm, S49 = 0.088 ohm, S50 = 0.050 ohm en S55 = 0.035 ohm. Ik heb deze waardes vergeleken met een andere trafo van het zelfde type en vond geen grote verschillen (S47 = 0.113 ohm, S48 = 0.590 ohm, S49 = 0.083 ohm, S50 = 0.043 ohm en S55 = 0.036 ohm). Kortsluiting tussen een wikkeling heb ik nog niet gemeten, alleen breuk of verdunningen.

No comments:

Post a Comment