Soldeer de draden los aan de bovenkant van de trafo. Gebruik een soldeerbout van 40W. |
Verwijder de schroeven, neem de trafo een beetje uit en soldeer de 2 draden aan de onderkant van de trafo los. De trafo kan nu in zijn geheel worden verwijderd. |
voila, het bovenste I-stuk is los |
Met wat hulpstukken van kurk (of een ander zacht materiaal) ga ik straks, met behulp van de bankschroef, de spoel los duwen. |
De onderste 2 stukken kurk duwen tegen de spoel. Het bovenste stuk kurk duwt tegen het transformatorblik. |
Laat de trafo weer goed opwarmen met de haarföhn (minstens 10 minuten, maximale stand). De trafo moet zo warm worden dat je die niet langer dan een paar seconden met de blote hand kan vasthouden. |
Voila, de spoel is los van het transformatorblik. |
Ik laat dit minstens 24 uur "weken". De meeste teer aan de buitenkant is dan weg en de teer binnen in de spoel is dan zacht zodat het afwikkelen straks makkelijker is. |
Wordt vervolgd....
is nog gelukt met die trafo operatie?
ReplyDeleteJa, prima gelukt, en werkt nog steeds prima. Zie ook mijn andere blog entries:
Deletehttp://bx594a-immerzl.blogspot.com/2012/09/afwikkelen-defecte-uitgangstrafo.html
http://bx594a-immerzl.blogspot.com/2012/10/blog-post.html
http://bx594a-immerzl.blogspot.com/2012/10/installatie-en-test-van-uitgangstrafo.html