Sunday, October 7, 2012

Herwikkelen van de trafo

De trafo met alleen de secundaire wikkelingen. Eerst worden er meerdere lagen blauw folie gewikkeld.
De eerste spoel begint bij de middelste aansluiting. De koperdraad wordt om de aansluiting heen gewikkeld en verhit met de soldeerbout totdat het tin goed vloeit. Bij voldoende verhitting verbrand de isolatie van de koperdraad vanzelf.
Dit is de 1e spoel (S46) van de primaire kant en bestaat uit 90 windingen.
De koperdraad wordt gesoldeerd op de linker aftakking. Dit is een "midden"-aftakking dus de draad wordt hoeft niet te worden onderbroken maar kan worden doorgewikkeld, vanaf de rand, voor de tweede spoel (S45)  bestaande uit 3500 windingen. Helaas was ik hier te "lui" om de verbinding even na te meten en pas veel later bleek dat ik hier niet goed heb gesoldeerd. Ik heb de koperdraad niet genoeg verhit, om de isolatie te verbranden. Deze aansluiting maakte dus geen contact en heb dit moet opnieuw moeten wikkelen. De foto's hieronder zien er anders uit omdat dit mijn tweede poging is. Dit is ook gedaan met een ander exemplaar van de trafo maar wel van hetzelfde type.
Dit is de tweede poging. Geleerd van mijn eerste poging gebruik ik nu meer folie. Boven en onder de soldeer aansluitingen gebruik ik dubbel gevouwen folie ter voorkoming van beschadigingen van de koperdraad. Ook heb ik de eerste spoel nu wat meer van de rand af gewikkeld omdat dat gewoon wat makkelijker wikkelt.
De tweede poging van het solderen van midden aftakking. Ik heb de koperdraad nu meer keren gewikkeld om de soldeeraansluiting en ik heb de soldeeraansluiting langer verhit om er zeker van te zijn dat de isolatie weg is gebrand en dat het soldeertin goed gevloeid is. Een check met de ohm meter op de 2 aansluitingen geeft aan dat de eerste spoel een weerstand heeft van 21.7 ohm.  en dat de soldering dus gelukt is.
Dit is de derde laag bestaande uit 162 wikkelingen. Er zitten altijd nog wat ruimtes tussen de wikkelingen. Dit lijkt me niet heel erg, het gaat tenslotte om het totaal aantal wikkelingen en dat de spoel nog past in het trafo blik. De originele trafo had tussen de 142 en 150 wikkelingen per laag dus dat moet gaan passen. Als het nodig was had ik 170 wikkelingen per laag kunnen maken maar ik had uitgerekend dat ik dan na 3500 wikkelingen aan de verkeerde kant van de aansluiting zou eindigen. Ik heb het nu zo uitgerekend dat ik na winding 3500 nog een afstand van 30 windingen van de rand af ben. Dit is een mooie afstand om makkelijk de koperdraad met de aansluiting te verbinden.

Als afwerking wikkel ik extra blauw folie rond de spoel en plak het geheel af met zwart isolatie tape. Nameten met de ohm meter van de tweede spoel geeft een weerstand van 942 ohm. Dit is wel veel hoger dan ik had verwacht.  De Philips service documentatie heeft het namelijk over 700 ohm. Dit is dus bijna een afwijking van 35%. Ik heb nogmaals de originele en de nieuwe koperdraad nagemeten met een digitale schuifmaat maar beide draden behielden dezelfde diameter van 0.11 mm. Ik ben ook aan het rekenen geslagen bij welke draad dikte ik wel de juiste weerstand zou hebben. Ik kom dan uit op een diameter van 0.116 mm (√ 1.35 * 0.1). De koperdraad diktes die ik met Google kon vinden op Internet zijn 0.1 of 0.15 mm. Mogelijk bevat de nieuwe koperdraad minder koper en een dikkere isolatie ik zou dat een keer kunnen meten (als ik nog zin heb). Ik vermoed/hoop dat de hogere weerstand geen probleem is voor de radio. Misschien heb ik iets minder maximaal vermogen maar dat lijkt me niet echt een probleem. 
Helaas kreeg ik de spoel niet met de hand over het transformatorblik geschoven.


De spoel heb ik met de bankschroef en kurk-hulpstukken weer over de midden poot van het transformatorblik moeten drukken.

Voila, de spoel zit op zijn plaats.

Het sluitstuk er weer op geschroefd en klaar is de trafo. Nu maar hopen dat het goed genoeg is voor de radio.


No comments:

Post a Comment